Van 19 aug tot 01 dec ben ik op de 'Africa Mercy' van Mercyships in Benin. Ik heb er ontzettend veel zin in en kijk uit naar alle avonturen die ik mag gaan meemaken! Hier kun je mijn verhalen meebeleven, leuk als je een berichtje achterlaat! Liefs - Dinante

zaterdag 22 augustus 2009

Over je draai beginnen te vinden..

Na een wel erg chaotisch begin van mijn reis beginnen de dingen nu iets normaler te worden. Langzamerhand begin ik de weg op de boot en de manier van leven hier beter te kennen. Voor ik wegging was ik op de introduction course al gewaarschuwd dat de 'amerikaanse boot' cultuurshock nog wel eens heftiger kon zijn dan de Afrikaanse. Tot nu toe klopt dat wel.. ik ben drie jaar geleden in Namibiƫ geweest, dus ja, Afrika kwam me nog wel enigszins bekend voor :) . I love it. Het is goed dat ik eerst deze week had/heb om aan shiplife gewend te raken, dan kan ik volgende week met iets meer rust het land in.
Wat zal ik eens vertellen.. ik wil jullie niet vermoeien met allerlei details van wat ik doe hier, maar ik zal gewoon eens wat dingen droppen om een indruk te geven..
Okee. De afgelopen twee dagen ben ik voor dag en dauw opgestaan om het ontbijt klaar te zetten. Vanmorgen mocht ik tot half 7 uitslapen (for some reason is dat in het Engels sleep in ipv sleep out, hm), ja dat was fijn! Normaal gesproken zijn er drie dayworkers uit het land die ons komen helpen. Zij werken de hele dag voor 3 dollar en maaltijden. Voor hun een prima deal, voor ons veel geld want wij moeten zelf betalen voor ons werk ipv betaald te worden. Echt heel leuk om met hen samen te werken. Maar in het weekend zijn ze er niet, dus deze ochtend was echt hectisch.. Ik ben van 7 tot 11 bezig geweest met cornflakes aanvullen, tafels schrobben en brood door de machine gooien. En heel veel social talks maken. That's what we're here for.. het idee achter de diningroom is namelijk dat de artsen en verpleegkundigen hier even superrelaxt (en natuurlijk lekker) kunnen eten om zich vervolgens weer op hun werk te kunnen storten. Er hangt een tekst (Galaten6:9-10; So let us not become tired of doing good; for if we do not give up, the time will come when we will reap the harvest. So then, as often as we have the chance, we should do good to everyone, and especially to those who belong to our family in the faith.) boven de muur om ons daar aan te herinneren ;) .
Er zijn een paar redenen waarom deze tijd me doet denken aan de start bij mijn studentenvereniging..:
- Ik heb (werkelijkwaar) een lijst gekregen waarop ik handtekeningen moet verzamelen.. ik moet langs de postoffice, de bank, human resources, de bloedbank, etc etc...
- De slaapplekken hebben een doordraaisysteem. Als er een kamergenootje vertrekt krijgt degene die er het langste is dat bed. Nu had ik toen ik aankwam echt een heel beroerd plekje, waar ik niet eens rechtop kon zitten.. sinds gister ben ik gepromoveerd naar het onderste bed van het stapelbed, yeah.
- Het leren kennen van zo ontzettend veel nieuwe mensen... het socializen.. :)
Er is een meisje dat in de galley (de scheepskeuken) werkte, maar 'back home' doktersassistent is. Zodra human resourses (soort van personeelszaken) daar achter kwam hebben ze haar overgeplaatst naar de hospital, omdat ze daar te weinig mensen hadden. Dus van Mary-Lou mocht ik aan niemand laten weten dat ik geneeskunde studeerde, want dan zouden ze me wegplukken uit de diningroom ;) . Toen vroeg iemand: but does she speak French? (die mensen zijn erg gewild). Uhm, well, no.... Mary-Lou: Oh praise God she doesn't speak French!! We'll just tell them she's a truckdriver back home, that will work. Ha.
Maar vanmiddag zat ik met Chelsea op het deck/dak en kwam ze naar me toe. Misschien mag ik toch naar het ziekenhuis... dus ik ga straks even mailen en als er een plek over is ga ik weg uit de diningroom.. dat lijkt me echt super super gaaf, maar ik verheug me er maar niet te veel op voor het geval dat het niet doorgaat.
Het grote voordeel van het werken van lange dagen is dat je ook veel dagen vrij hebt. Dat maakt het mogelijk om met projecten mee te gaan in het land. Er zijn projecten met weeshuizen, psychiatrische ziekenhuizen, agriculture (landbouw), evangelisatie en dingen in het ziekenhuis. Maandag ga ik de hele dag met Chelsea (uit de VS) en een man uit Ghana tuinieren met studenten van het agriculture project. Geen idee wat dat inhoudt, maar het leek me een mooi iets om mee te beginnen.
Ik laat jullie weten hoe het was! :)

2 opmerkingen:

  1. Lieve Dinante
    Wat leuk om te lezen hoe je reis is verlopen.
    En zo hebben we ook een idee hoe het daar ongeveer is. We blijven je volgen.
    Heel veel succes. Hier alles okee.
    genieten van mooi weer. Stukje fietsen enzo.
    liefs Lisa, Vera, Tom en Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aaaahh hahhahaha you goo Dinaa!!!
    Weet je al meer over het misschien-hospitalplaatsje?
    X

    BeantwoordenVerwijderen